Hades, Permainan Video yang Menarik

Untung sungguh menjadi ahli kelab Xbox Ultimate Game Pass, kerana beberapa bulan yang lalu dan yang akan mendatang, semua ahli kelab disajikan dengan beberapa Permainan Video yang menarik. Salah satunya adalah Hades. Sebuah Permainan Video dengan konsep Roguelike (tak tahu la apa namanya dalam Bahasa Melayu).

Roguelike ni jika Bapak² mahu tahu, ialah sejenis genre permainan video di mana player akan main dari mula sampai habis dengan 1 nyawa, sekali mati atau putus sudah nyawa, mula balik dari awal. Dia bukan seperti Mario atau Sonic yang masing² diberi 3-nyawa atau 3-percubaan. Tidak seperti Diablo, ada check-point dan save point.

Sungguhpun begitu, ada beberapa Currency seperti “Darkness” dan “Gemstones” tidak akan hilang jika player mati. Ok lah tu, restart level sahaja, tapi seksa juga nak main sampai habis.

Zagreus, anak Hades yang cuba lari dari Tartarus, watak utama iaitu kita, Gamer.

Boss Pertama – Megaera, The Fury (Susah Juga)

Game ini, boleh dikira sebagai agak challenging dan dikategorikan sebagai susah juga. Mobs memang tak kasi can, Healing agak limited, itupun kalau jumpa. Jika berjaya clearkan satu area, boleh la dapat +3 HP (Dengan Upgrade, jika tak, langsung tak ada).

Ini adalah video, saya berlawan dengan Boss Pertama Hades, Megaera. Menang, itupun hampir nak mati (tinggal 3 HP), kena praktis lagi untuk improve.

Saya rasala, muka dia ni ada iras² Julia Robert. Itu pada pandangan saya la, tak tahu la Bapak² bagaimana.

Ada 7 Bosses semuanya di dalam game ini, iaitu:

  • Megaera (Level: Tartarus)
  • Alecto (Level: Tartarus)
  • Tisiphone (Level: Tartarus)
  • Hydra (Level: Asphodel)
  • Theseus and Asterius (Level: Elysium – Ini ko lawan sekali 2, gila tension) dan akhir sekali,
  • Hades (derhaka dgn Ayah)

Boss Pertama – Fury Lagi Sorang, Tisiphone

Kiranya, Furies yang kita akan lawan, dia ikut progress kot, kadang² jumpa Megaera, kadang² Tisiphone dan jarang² Alecto. Ntah aku pun tak paham algorithm dia.

Usaha Tangga Kejayaan

Cuba punya cuba, akhirnya berjaya melarikan diri dari Tartarus. Tapi, game ni bertambah² susah untuk next run yang berikutnya.

Pokoknya, memang sudah berjaya lari dari Tartarus, tetapi kena ulang balik la. Clearkan benda² lain pula.

Gila Tensen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.