Selamat Hari Guru

Salam dan Sejahtera Kepada Semua

Sempena Hari Guru yang bakal tiba 16-Mei ini. Saya dengan penuh rasa hormat, mengucapkan Selamat Hari Guru kepada semua guru2, terutamanya yang telah mengajar dan mendidik serta membimbing saya. Jasa anda semua tidak akan dilupai. (terharu waktu menulis ini)

Sekali menjadi guru orang akan kenang sampai bila-bila. Tidak kiralah garang, baik atau lemah lembut. Guru adalah umpama penyuluh kehidupan. Tanpa mereka siapalah saya pada hari ini.

Tidak ada satu pun manusia yang bisa mengetahui tentang sesuatu perkara tanpa guru. Pembelajaran itu haruslah datang dari guru atau mungkin jika seseorang itu adalah insan yang terpilih maka, Allah lah gurunya. Maka, barang siapa yang belajar tanpa guru, Iblis lah gurunya. :). Jangan nak eksyen2, belajar tanpa guru adalah menyesatkan.

Imam Syafie pula pernah menyatakan, “sesiapa yang tafaqquh dari perut kitab, maka dia telah kehilangan hukum-hakam”. Para ulamak juga menyebutkan, “antara kebodohan terbesar, adalah menjadikan helaian-helaian sebagai syaikh”.

Maka dengan itu, haruslah kita berguru. Dan hormatilah guru anda tanpa mengira warna kulit atau kaler rambut. Tanpa mereka, anda tidak akan menjadi orang pada hari ini.

One thought on “Selamat Hari Guru

  1. jefrydin May 24, 2010 / 2:02 PM

    selamat menyambut hari guru kepada semua chegu chegu di sekolah aku…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.