Masyarakat… Dengarlah wahai semua

Acap kali dipesan2 kepada semua agar berpikir beribu2 lemon kali sekiranya mau kongsi apa2 sahaja cerita. Tidak semua yang dilaporkan oleh akhbar itu benar (especially kalau di Malaysia, ramai wartawan serupa sampah namun ada juga yang bernas. Cumanya sampah itu yang ramai daripada yang bernas. Secara umumnya, kewartawanan di Malaysia berada di ambang kemusnahan kerana sampah2 ini.

Kajian dan perincian hendaklah dibuat kerana apabila anda semua menekan butang share di Facebook atau mana2 media soSIAL, tahap kebijaksanaan anda diselubungi rasa sangsi yang amat hebat. Please do not let us challenge your level of ingenuity. Semua orang yang normal sepatutnya bisa berfikir sebelum bertindak. Jangan memalukan cikgu2 disekolah dan pensyarah2 serta parents anda dengan perbuatan yang keji seperti ini.

Di medan maya ini, kedapatan pelbagai jenis pengguna dari pelbgai sektor dan sudut. Ada yang Anti-Kerajaan, ada yang Pro-Kerajaan, ada juga yang suka makan Ong Choy sehingga ada lagu untuk Ong Choy. Ada yang macam Islamik dan ada juga yang membela bangsa. Tidak kiralah siapa pon anda atau dari jenis yang mana, berfikir sebelum menekan butang Share di Facebook amatlah penting. Bukan harus tapi ianya adalah wajib. Lebih-lebih lagi kepada orang Islam, selidik itu adalah Fardhu.

Begitulah adanya… kita sebagai umat Muhammad SAW seharusnya mencerminkan keperibadian yang suci lagi mulia. Bukan dengan share Fitnah, cerita tipu, surat berantai, dan macam2 lagi kebodohan manusia yang taraf dewa ini.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.