Meniti hari… sebagai bapa

Salam Syawal dan Sejahtera Kepada semua

Sudah 1 hari lebih saya berkampung dan berulang-alik dari rumah ke Hospital. Tapi masih belum ada tanda-tanda anak abie nak keluar. Kasihan melihat sang Isteri yang dikasihi menderita menahan sakit yang tidaklah dapat saya bayangkan macam mana seksanya. Al-maklum sajalah, saya lelaki dan tidak diberi peluang untuk merasai pencuci dosa percuma itu.

Maka benarlah kata2 orang tua, syurga itu ada dibawah tapak kaki ibu. Kepada yang buta bahasa, bukanlah ertinya syurga itu ada dekat situ dan boleh masuk syurga kot nuh! Saya pun suatu masa dahulu berfikiran begitu. Sehingga meminta mama saya menunjukkan tapak kakinya, kot2 ada samar2 syurga disitu. Bertuah sungguh apabila menjadi anak kecil. Innocent otak mereka, suci dan bersih daripada anasir2 jahat. Kitalah yang mencorakkan pemikiran, ideologi dan tingkah laku mereka.

Apa-apa pun, digambarkan tempat yang hina (tapak kaki) sang ibu adalah anak kunci syurga ke-2 kerana kepayahan dan seksa mereka melahirkan dan menjaga kita. Begitulah perumpamaan orang2 tua zaman dahulu. Pengkupasan bahasa haruslah menggunakan daya pemikiran yang kreatif dan analitikal. Apa? Anak kunci syurga yang utama? Adapun untuk setiap muslim, anak kunci syurga itu adalah kalimah shahadah “Laillahaillallah”. Sealim manapun kamu, tanpa restu ibu dan keampunannya, jgnlah mimpi nak cium syurga. Haruslah mendapatkan restu daripada mereka dahulu.

Maaf – Isteri tgh masuk labour room.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.