Al-Kisah Holy Water dan Paderi Melayu

Salam Ramadan kepada Semua. Semoga Allah memberkati anda semua. Kepada semua umat Islam, daku mengucapkan selamat berpuasa. Kepada Rakyat Malaysia, selamat menyambut ulangtahun Kemerdekaan yang ke-53. Kepada manusia seantero alam, semoga anda mendapat hidayah seperti kami semua.

Baru-baru ini, kecoh di Facebook, email dan beberapa blog serta laman sosial yang lain mengenai gerakan memurtadkan umat Islam. Saya quote di sini:

Dear all fellow muslim,
please forward this message to other muslim..
Sekarang nie kristian sedang aktif di seremban ..1900 orang
paderi melayu yang baru tiba dari singapura berada di sini
sekarang.mereka menggunakan sihir. Berhati- hati dengan jenama (air mineral):-

1. Al-Baramkah
2. Al-Mansori
3. Al-Bistaria

p/s : sama ada diperolehi secara percuma atau jual murah, semua air-air ini telah dicampur dengan ‘holy water’

tolong sebarkan message ini kepada semua umat islam/sahabat/sahabiah &dll.
Sesungguhnya kita tak termampu memegang senjata untuk menegakkan agama (Islam), akan tapi kita boleh lakukan dengan send message nie …..semoga jasa baik ini dirahmati oleh Allah SWT.

Suka saya memberitahu bahawa, ini adalah cerita basi yang tidak diketahui kebenaranya. Saya masih ingat lagi, jumlah Paderi yang dikirimkan kepada saya suatu masa dahulu adalah 19. Hari ini tiba2 ianya sudah naik kepada 1900. WOW! Membawa cerita yang tidak benar, tidak betul dan bathil adalah tidak baik dan boleh jatuh hukum berdosa dan haram.

Orang-orang kita memang suka sangat percaya dengan kisah-kisah seperti ini. Di tambah pula dengan teknologi baru zaman ini, Internet adalah wadah untuk memaklumkan kepada orang ramai mengenai kisah palsu ini. Dari tahun 2006, 2007, 2008 sehinggalah sekarang, 2010, kisah layu dan basi ini masih terpampang di blog, laman sosial dan email orang yang suka sangat percaya dengan berita tanpa usul periksa.

Adapun kita diberi akal oleh Allah untuk berfikir. Adapun orang-orang tua ada berpesan “Jika nampak dengan mata, jangan percaya. Jike terdengar dengan telinga, jangan percaya. Pandanglah dengan mata hati dan fikirlah sebaiknya sebelum membuat keputusan.”

Janganlah kita terima secara bulat segala yang disuapkan kepada kita. Pada tahun 2006 atau 2007 air mineral yang dikatakan bercampur dengan air suci vatican itu adalah:

  1. Al Barakah
  2. Al Mansur
  3. Al-Bestari

Anda perasan atau tidak unsur2 penipuan yang wujud disini. Al-Barakah jadi Baramkah. Mansur dan Mansori (Macam Mason pula). Sesungguhnya, hanya insan yang jahil dan bodoh akan menerima cerita ini secara bulat2. Janganlah ada di antara kamu yang menerima atau mempercayai kisah basi ini. Kelak, ianya hanya akan merusakkan kesihatan anda.

Ada pula email atau posting2 di internet yang menyatakan kekuasaan air suci Vatican ini untuk mengelukan lidah setiap Muslim sehingga tidak berupaya mengucap kalimah syahadah. Barang siapa yang meminumnya pasti tidak akan berupaya menyebut kalimah tersebut. Aduhai bangsaku, sudahlah. Janganlah dikau semua terpedaya dengan dakyah buduh dan bathil ini. Tidak ada satupun air di muka bumi ini yang bisa berbuat demikian. Marilah kita semua review ayat Quran, Surah Al-Hujurat, ayat ke-6:

Yang membawa maksud: O you who have believed, if there comes to you a disobedient one with information, investigate, lest you harm a people out of ignorance and become, over what you have done, regretful.

Atau tafsir Melayunya

Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.

Adapun undang2 tertinggi Umat Islam telah menyatakan kewajiban kita untuk menteliti setiap berita, mengkaji kebenarannya sebelum membuat keputusan. Bukannya harus atau sunat tetapi WAJIB.

Orang-orang Melayu kita memang cepat terima perkhabaran dari orang ramai tanpa usul dan periksa. Tidaklah normal untuk untuk seorang yang Muslim menerima berita tanpa berfikir panjang. Mengenai Holy Water yang bisa menyesatkan dan mengelukan lidah kita, umat Islam semua, suka saya meminta tuan2 dan puan2 serta Cik Adik di FaceBook meneliti perkara ini

Mitos : Holy Water bisa buat lidah kelu
Kebenarannya: Maha Suci Allah. Air Holy Water tidak ada kuasa yang sebegitu. Apakah Islam itu bathil sehinggakan Air Suci itu berkuasa untuk memurtadkan orang Islam? Tidak. Sama sekali tidak. Air Suci ini pernah dilaporkan sebagai punca penyakit di dalam artikel: Holy water—a risk factor for hospital-acquired infection. Journal of Hospital Infection, Volume 32, Issue 1, Pages 51-55, J.Rees

Adakah Allah itu tidak adil
Adalah salah untuk mempercayai bahawa Holy Water itu bisa memurtadkan seorang Muslim jika meminumnya. Ini bercanggah dengan Firman Allah di dalam Surah Yunus Ayat 108.

Tafsirnya:
Katakanlah: “Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu kebenaran (Al Qur’an) dari Tuhanmu, sebab itu barangsiapa yang mendapat petunjuk maka sesungguhnya (petunjuk itu) untuk kebaikan dirinya sendiri. Dan barangsiapa yang sesat, maka sesungguhnya kesesatannya itu mencelakakan dirinya sendiri. Dan aku bukanlah seorang penjaga terhadap dirimu”.

Paderi yang convert ke Islam macam mana?
Asyik buat dakyah tentang Paderi Melayu. Macam mana pula Paderi yang menjadi Muslim seperti Yusuf Estes atau David Benjamin Keldani? Seronok yea menyebarkan cerita fitnah tentang Paderi Melayu. Depa Paderi, Padre, Reverend atau Mubaligh yang dah minum berkoyan2 air suci. Boleh je ngucap masuk Islam.

Ini dakyah puak Kapir
Saya percaya, ini tak lain tak bukan adalah kerja orang2 Kapir yang suka melihat kebodohan Melayu Islam memperbodohkan dirinya dan orang-orang lain. Jangan marah atau bengkek der!!! Depa seronot je tengok korang paste sana-sini, email sana-sini tentang cerita karut ini. Korang percaya bulat2 sapa suruh.

Pernah ke nampak botol air tersebut?
Al-Baramkah atau Al-Mansori (Serious.. Macam Free Mason). Kalau gambar budak itu dapat disertakan, dimanakah pula gambar botol air tersebut? Tidakkah anda semua pernah terfikir untuk mencari botol air mineral tesebut. Bodoh tak?

Kalau saya secara terang-terang mengatakan anda yang mempercayai bulat-bulat cerita ini bodoh dan dungu. Ramai yang akan kata saya macam bagus-bagus. Ini soal akidah tuan-tuan dan puan-puan serta cik adik semua. Mempercayai sesuatu tanpa usul dan periksa memang tidak kool. Anda semua menzalimi diri anda sendiri.

Hadis Riwayat Muslim no 5: Cukuplah menjadi satu dosa bagi seseorang yang menceritakan segala yang dia dengari (tanpa mengkaji benar atau tidak)

Kesimpulannya: Adalah wajib untuk setiap Umat Islam mencari kebenaran sebuah berita itu. Wajib untuk kita memeriksa kesahihan berita atau cerita. Takut-takut akan jatuh ke Fitnah Pula.

Wallahualam

6 thoughts on “Al-Kisah Holy Water dan Paderi Melayu

  1. adil September 3, 2010 / 8:38 AM

    Terima kasih atas post ini. Orang kita terlalu mudah percaya dan terpedaya. Sungguh sedih…

  2. mamaof2 August 30, 2010 / 9:11 AM

    tak abis2 lagi org fwd kat email, la ni dkt fb plak.. naik jelak.. org kita ni senang sgt nak diperdaya, naive la kot? hmm tatau la.. kita kene byk berfikir.

  3. yeop makasar August 27, 2010 / 9:03 AM

    Orang kapir nie memang telah bersumpah untuk menyesatkan umat Islam sehingga hari kiamat. Itu janji Syaitan kepada Allah.

    Jadi, terpulang kepada kekuatan kita untuk menentang semua itu.

  4. munmon August 27, 2010 / 4:50 PM

    Benar. Depa tak pikir. Main sedap tangan ja tekan butang post. Yang terima berita pon satu hal… cepat ja nak melatah. Bila kita panggil idiot… marah. Tapi. Nak buat macam mana? Dah mmg idot.

  5. yeop makasar August 27, 2010 / 9:01 AM

    al-amroth,

    nie lah semua tipu daya di akher zaman untuk memporak-perandakan umat Islam di dunia ini. Kita kena cek dulu sebelom membuat cherita itu macam.

    Apa yang penting, kita tumpukan ibadat kita kepada Tuhan.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.