Untuk anak² ku dan semua

Abie berasa sungguh bertuah kerana sentiasa dikejutkan dari tidur untuk menunaikan kewajiban. Samada Sara atau Adam yang merengek di pagi hari untuk susu atau pun berasa tidak selesa kerana berak. Kalau dahulu kala, sebelum ada anak, mana ada rasa nak bangun pagi. Tolong sikit, tidur itu lagi enak. Pedulikan dosa, nanti boleh Qada. Sungguh tidak senonoh ketika itu dan sungguh ignorant pada masa itu.

Tiada kenal apa itu tanggungjawab pada Tuhan mahupun diri sendiri. Kadang² Tuhan itu memberi hidayahnya didalam cara yang paling pelik dan tidak masuk akal. Hanya yang menerima hidayah yang pelik² ini akan paham akan ertinya.

Dengarkan ini anak²ku. Ibu dan Ayahmu sentiasa bersusah-payah untuk kamu, terutamanya ibu kamu yang selalu tak cukup tidur kerana kamu semua. Abie rilek je, penuh kesabaran, tahan je telinga. Iyalah, kalau abie bangun pun, bukannya ada nenen nak kasi hisap. Oleh itu, biarlah Ibu kamu yang bangun (hahaha) – melainkan ada panggilan dari ibu kamu, tentang transformasi untuk lampin ke atau sebagainya. Pendek kata, dari sepuluh kejadian tengah malam atau pagi² buta, kamu semua menangis, hanya 1 atau 3 sahaja Abie yang bersusah payah. Oleh itu, berbanggalah dengan Mamie kamu semua.

Suka untuk Abie mengambil ayat dari Al-Quran yang Abie ingat ketika Tingkatan 4 dahulu:

Dan artinya:

Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).

Oleh itu, hormatilah abie dan mamie terutamanya mamie kamu dan jangan sesekali menderhaka. Dan juga diingatkan bahawa jangan sesekali cuba untuk mendaftarkan diri di dalam mana² pertandingan realiti show seperti Akademi Fantasia melainkan rancangan² yang berprestij dan tidak ada unsur² maksiat. Abie tabuh kamu semua kalau masuk Akademi Fantasia.

Jangan sesekali warnakan rambut kamu ala² orang putih kerana kamu semua adalah darah kacukan Keling, Melayu dan Jawa. Tidak ada kaler perang atau pun merah di dalam gen kita. Abie akan botakkan kepala kamu semua nanti.

Jangan sesekali bermain World of Warcraft dan seumpamanya kerana kesannya amatlah buruk – belajar dari kesilapan Abie. Tanya mamie, apa Abie buat kalau main World of Warcraft.

Itulah sahaja pada ketika ini, Abie akan maintain domain in sehingglah kamu cukup dewasa untuk membaca dan memahami artikel ini.

3 thoughts on “Untuk anak² ku dan semua

  1. srredza September 7, 2011 / 7:50 AM

    bab main WoW tu buat aku gelak. nanti aku nak tengok anak ko main WoW ke tak. yang aku confirm AF ngan kaler rambut tu mmg dorg tak buat lah… tapi bermain WoW tu tak berani nak cakap…. sara dah ada ciri2 ko dah sikit.. hahahahaha

  2. munmon September 7, 2011 / 12:05 PM

    aku akan cuba untuk tidak memberikan kemudahan WoW kepada mereka. bahaya dowh. sian suzy waktu aku main wow tuh. karang dia khayal dalam dunia dia je. huhuhu

  3. Suzila September 20, 2011 / 11:01 AM

    Sungguh touching abie ketika ini. Apa! Nak main wow. Jgn la harep. Wau bulan takpe hihihi…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.